Hij is ons niet onbekend, de RSVP – afkomstig uit het frans en afkorting voor responds s’il vous plait – oftewel graag antwoorden > laat even weten of je wel of niet aanwezig zult zijn. Hij is standaard een onderdeel van corporate events, informatieve bijeenkomsten, communies, huwelijken en de wat uitgebreidere overige feestjes. Wel zo handig voor de organiserende partij om te weten met hoeveel bezoekers men rekening dient te houden zodat er voldoende faciliteiten op voorhand geregeld kunnen worden.

Voor de uitvaart

Waar we dit tot zeer recent vooral niet gewoon waren, was de uitvaart. Een uitvaart was tot voor  kort ofwel volledig openbaar ofwel enkel op uitnodiging. In beide gevallen was het afwachten wie en hoeveel bezoekers zouden komen, van genodigden werd niet verwacht dat ze zich zouden afmelden. ‘We zien het wel’. Waar we het heel normaal vinden dat we exact moeten aangeven met hoeveel personen we zullen aanschuiven in een restaurant, nemen we het voor een koffietafel of borrel na een uitvaart niet zo nauw en volstaan we met een redelijke schatting.

De opmars van het coronavirus, de terugval en vernieuwde opleving ervan heeft aan de vrijblijvendheid van alles rondom een uitvaart een bruut einde gemaakt. Waar in het begin van de corona-periode strikt 30 personen aanwezig mochten zijn bij een uitvaart is dat inmiddels uitgebreid naar 100 personen, echter onder de maatregelen als afgekondigd door het RIVM. Dat betekent zoveel als het voldoen aan de 1.5m en het registreren van de aanwezigheid en contactgegevens mocht er een bron- en contactonderzoek nodig blijken.

We zien dan ook onder overlijdensberichten en rouwbrieven steeds vaker in het leven geroepen emailadressen verschijnen waar men heen dient te mailen of ze aanwezig zijn bij de uitvaart en/of koffietafel. Immers, voor de horeca na de uitvaart gelden exact dezelfde regels als voor de overige horeca in Nederland, en dus: registreren!

Registreren, wat vinden we ervan?

We vinden dat echter toch nog een beetje gek, lees we zijn het niet gewend en dingen die we niet gewend zijn neigen we in eerste instantie maar helemaal niks te vinden, op een enkele early adapter na. Je aanmelden voor een uitvaart, wat een gedoe! En hoe moet dat dan met oudere mensen, die geen kaas hebben gegeten van de huidige techniek? Is de oplossing dat we families dan maar iedereen laten nabellen of ze wel of niet komen? Die hebben toch wel genoeg aan hun hoofd zou je denken… Het is wat, en de vraag rijst dan ook of de RSVP voor de uitvaart een kortstondig noodzakelijk kwaad is dat al weer snel zal verdwijnen als het niet meer verplicht is of dat het een blijvertje blijkt omdat we er gaandeweg achter komen dat het toch wel handig is.

Waarom zeker doen!

Zeker in deze tijden heeft het namelijk best wat voordelen. Zo weet je voorafgaand aan de uitvaart of er meer mensen zich hebben aangemeld dan dat er toegestaan zijn op de uitvaartlocatie waardoor je tijdig bij kunt sturen in overleg met de familie.

Blijken er minder mensen te komen dan verwacht of uitgenodigd? Dan zou de familie nog de overweging kunnen maken om mensen die ze in eerste instantie niet hebben uitgenodigd omdat er een maximaal aantal bezoekers is toegestaan, alsnog uit te nodigen. Zo vergroot je de keuzemogelijkheden voor nabestaanden.

Verder kunnen alle gegevens van aanwezigen bij de koffietafel al doorgegeven worden aan de horecagelegenheid waardoor ter plekke dat niet nogmaals hoeft te gebeuren en gasten in alle rust van hun hapje en drankje kunnen genieten.

Uitdagingen..

Maar ja, dat is wel allemaal veel werk voor nabestaanden, en hoe los je dat op met mensen die niet zo handig zijn met de huidige techniek?

Wij hebben gekozen om voor elke familie de mogelijkheid te bieden bezoekers zich te laten registreren via onze website. Wij houden vervolgens de registraties in de gaten, sturen bij waar nodig en stemmen alles af met de horecagelegenheid. Een volledige ontzorging van nabestaanden dus. Voor degenen die er niet handig mee zijn, of zich alsnog hebben vergeten te registreren staat bij de ingang van de uitvaartlocatie één van onze gastvrouwen. Zij checkt netjes of een bezoeker zich heeft geregistreerd of niet, en zal dat ter plekke alsnog verzorgen mocht dat niet het geval zijn en we voorkomen lange rijen bij de ingang.

Vooralsnog zijn wij best te spreken over de RSVP bij uitvaarten en zien we voornamelijk, ondanks alle maatregelen en beperkingen die deze voor nabestaanden opleveren, vooral de kansen en mogelijkheden er van in. Of het een blijvertje is? De tijd zal het leren!

 

(in bovenstaand artikel is op enkele plekken gechargeerd. Een intensieve bespreking van mogelijkheden en uitdagingen gaat voorbij van de reikwijdte van dit artikel)

meer artikelen waar je misschien in geïnteresseerd bent vindt je hier