Abonnementen moeten op een andere naam gezet worden, of geheel opgezegd worden. Soms is het niet eenvoudig om na te gaan waar de overledene op geabonneerd was. Kijk daarom minstens een jaar aan bankafschriften na om incasso’s te achterhalen. Vergeet daarnaast ook niet om de Social Media accounts te verwijderen/deactiveren.
Facebook
Neem contact op met Facebook om een account te verwijderen. Alleen bevestigde familieleden zijn bevoegd om dat te doen. U kunt het account ook een herdenkingsstatus geven. Dan kunnen er berichten ter nagedachtenis geplaatst worden. Nieuwe connecties kunnen niet meer worden gemaakt en de berichten verschijnen niet in de tijdlijn van anderen zoals gewone berichten.
Gebruikers van Facebook kunnen bij leven ook een erfgenaam van een profiel aanwijzen. Let wel op: een erfgenaam mag geen profiel verwijderen.
Twitter
Bevestigde familieleden mogen het account verwijderen. Twitter geeft ook de mogelijkheid om op het profiel van een overledene een link te zetten naar een online herinneringsplek, of contactinformatie van de nabestaanden.
LinkedIn
Nabestaanden moet een formulier invullen om het account van de overledene te laten verwijderen. LinkedIn verwijdert ook accounts als iemand anders dan een nabestaanden heeft aangetoond dat de eigenaar van het profiel overleden is.
Google
Bevestigde familieleden mogen het account verwijderen. Google geeft gebruikers ook de mogelijkheid om te laten weten wat er met het account moet gebeuren als er voor een bepaalde periode geen activiteit meer geweest is.
Voor meer informatie bekijk onze whitepaper “wat te doen met social media accounts na overlijden”