18 Mar Alberto
Undercover in Nederland heeft gisteren weer heel wat stof doen opwaaien, deze keer in de uitvaartbranche. Tenenkrommend en tandenknarsend hebben, ook wij, zitten kijken naar de wanpraktijken van desbetreffende uitvaartondernemer. De branchevereniging alsmede de politiek stond klaar om hier in het programma een mening met impliciet hun oplossing over te verkondigen, want wat hier gebeurt dat kan natuurlijk niet.
Vooropgesteld dat het natuurlijk absurd en schandelijk is wat gisteren in de aflevering van Undercover in Nederland te zien was, wilt dat niet zeggen dat dit een afspiegeling van de branche an sich is. In elke branche vind en we, helaas, rotte appels die het zo nodig moeten verpesten voor de rest. Opvallend was de rol die weggelegd was voor de branchevereniging en de collega-uitvaartverzorger die overigens op de homepage van Stichting Keurmerk Uitvaartzorg prijkt.
Achtergrondinformatie
Enkele jaren geleden is het verzorgen van uitvaarten een vrij beroep geworden. Feitelijk kan iedereen die dat wilt uitvaarten verzorgen zonder specifieke opleiding hiervoor. 25% van de Nederlandse uitvaartbedrijven is niet in het bezit van een Keurmerk danwel aangesloten bij de branchevereniging.
Regelgeving en een Keurmerk als garantie voor een goed verzorgde uitvaart
Vanuit het standpunt van de branchevereniging en het commentaar van de CDA’er die gisteren het woord nam vanuit politiek oogpunt, kunnen we concluderen dat een uitbreiding van de wettelijke regelgeving ten opzichte van uitvaartverzorgers en het toepassen van het Keurmerk als oplossing wordt gezien om dergelijke wanpraktijken tegen te gaan. Maar laten we even wat verder kijken dan de papieren waarheid. Waar staat zo’n Keurmerk voor, waar controleert het op en wat kost het? Een Keurmerk is namelijk allesbehalve gratis, en uiteindelijk is het toch de consument die daar dan weer voor betaalt. Een Keurmerk schrijft toetsingsgronden voor waar je als consument wellicht helemaal niet op staat te wachten. Is een goeie uitvaartverzorger altijd iemand die de opleiding heeft gedaan en dus tekstboekkennis kan toepassen? Of is dat bijvoorbeeld iemand die heel goed met mensen kan omgaan en hen kan inschatten? Kun je sociale vaardigheden binnen zo’n opleiding ontwikkelen? Of krijg je geleerd wat in de Wet op de Lijkbezorging staat?
Is het werkelijk zo simpel dat de garantie voor kwaliteit in wettelijke regelgeving en Keurmerken gezocht moet worden? Of is het wellicht een klein onderdeel van een grotere totaaloplossing?
De consument als meetlat
Met de opkomst van internet, social media en groeiende bewustwording van prijs en kwaliteit is het ook, en misschien wel juist, voor uitvaartondernemingen steeds belangrijker geworden om kwalitatief werk te leveren en in te spelen op de behoeftes van nabestaanden. Blijven vernieuwen en verbeteren moet bovenaan het lijstje van elke (uitvaart)ondernemer staan.
Maar het blijft opvallend dat wij als consument doorgaans voor grote uitgaves rustig de tijd nemen om offertes op te vragen en onze wensen te inventariseren, maar dat nauwelijks tot niet doen als het over overlijden gaat. Het kiezen van een uitvaartondernemer gebeurt nog steeds vaak voor degene die vlakbij zit of waar je verzekert bent. Op het moment dat we onze keuze maken hebben we vaak geen idee wat het kost bij die ondernemer, of hij of zij bij ons past als persoon en aansluit bij onze wensen. Best gek toch?
Zou de uitvaartbranche als geheel wellicht een positieve impuls kunnen krijgen als we ons als consument beter zouden voorbereiden?
Smeets uitvaartverzorging
Als ik naar ons bedrijf kijk, zie ik een uitvaartbedrijf dat al 60 jaar bestaat. Een bedrijf dat regels aan zijn laars lapt zoals we konden zien in het programma gisteravond lukt dat niet. Dus we doen het goed mag je stellen. De laatste jaren echter, zijn ook wij ons ervan bewust geworden dat goed niet meer goed genoeg is. Het is aan ons om pro-actief ons bedrijf en ons vak naar een hoger niveau te tillen. Dat doen we door met liefde, aandacht en passie ons elke dag weer in te zetten om voor nabestaanden een uitvaart te verzorgen die beter bij ze past dan waar ze zelf in eerste instantie aan dachten. Het is aan ons om families te vertellen wat kan, wat nieuw is en wat wellicht bij hen past. Hoe groot of klein de uitvaart dan ook is, dat is immers ieder zijn eigen voorkeur. Het is aan ons om meer te kunnen bieden dan wat er al is, dan wat andere uitvaartverzorgers ook bieden. Dat is waar ondernemerschap en het verschil maken voor nabestaanden om draait. Daar hebben we Alberto niet voor nodig…
Laatst vroeg mij iemand waarom wij nog steeds onafhankelijk blijven en niet opgaan in bijvoorbeeld een Dela, Yarden of Monuta. Ik legde hem uit dat dat alles te maken heeft met waar wij als bedrijf in de kern voor staan. ‘Alles kunnen bieden waar iemand die komt te overlijden of de nabestaanden behoefte aan hebben, op de beste manier mogelijk.’
Binnen de geijkte paden blijven kunnen we allemaal, dat zou ons een van de vele maken. Terwijl daarbuiten zoveel moois ligt!
Wilt u zich beter voorbereiden? Laat u dan voorlichten!
Maak geheel vrijblijvend een afspraak via 043-6090160 of info@smeetsuitvaartverzorging.nl
No Comments